Tuesday, November 3, 2009

Bukan Itu Yang Saya Doakan

Pertandingan akhir kereta lumba mainan, akan bermula sebentar lagi. Orang ramai mengelilingi kawasan perlumbaan di padang itu untuk memberikan sokongan kepada lapan orang kanak-kanak yang akan mempamer kehebatan kereta mainan masing-masing. Semuanya buatan sendiri sebab memang begitulah peraturannya.

Salah seorang peserta pertandingan akhir itu bernama Ali. Keretanya paling tidak menarik. Ia hanya dibuat dengan kayu yang sederhana dan sedikit lampu kedip di atasnya. Bentuknya tidak sebanding langsung dengan kereta mainan para peserta lain yang dibuat menggunakan kayu berkualiti, cat dan warna yang menarik serta kemas buatannya. Namun, Ali bangga sebab kereta itu buatan tangannya sendiri. Saat yang dinantikan semakin hampir. Setiap kanak-kanak seudah bersiap di garis mula untuk mendorong kereta masing-masing melalui lorong yang berlingkar-lingkar itu.

Beberapa detik sebelum perlumbaan bermula, Ali dilihat berkumat-kamit. Matanya terpejam, tangan diangkat dan dia memanjatkan doa kepada Ilahi. Kemudian, dia berkata, “Saya sudah sedia!”

BBAANNGGG!!! Tembakan dilepaskan tanda pertandingan bermula. Dengan satu hentakan kuat, lapan kanak-kanak tadi mendorong kereta masing-masing selaju yang boleh. Semua kereta itu pun meluncur dengan deras. Orang ramai bersorak member sokongan.

“Cepat! Cepat! Laju lagi,laju!!” jerit kanak-kanak itu, termasuk Ali.

Garis penamat semain hampir dan… Ali diumumkan pemenangnya.

“Alhamdulillah, terima kasih ya Allah,” kata Ali sebaik keretanya melepasi garis penamat.

Saat penganugerahan piala tiba, Ali melangkah ke depan. Sebelum piala itu diserahkan kepadanya, ketua pengadil bertanya, :Hai juara, pasti tadi kamu berdoa kepada Allah agar kamu menang, kan?”

Ali terkejut. “Bukan, cikgu! Bukan itu yang saya doakan, “ jawab Ali. “ Tak adil kalau saya meminta pada Allah untuk menolong saya mengalahkan kawan-kawan yang lain. Saya sebenarnya memohon kepada Allah supaya saya tak menangis kalau saya kalah.”

Semua hadirin terdiam mendengar kata-kata kanak-kanak itu.

No comments:

Post a Comment